Τρίτη 6 Ιανουαρίου 2015

Αφιλόξενες πόλεις


Πόσο επιπόλαια, ασχεδίαστα και παράλογα έχουν κατασκευαστεί οι κοινόχρηστοι χώροι των πόλεων;


Ακόμα και σήμερα. Στο βωμό του επιφανειακού και ρηχού «κοινού καλού», των επισκευών των υποδομών, παραγκωνίζονται βασικά αγαθά της καθημερινότητας, ορισμένες πρωταρχικές και βασικές αρχές της ζωής στην πόλη. Η ελεύθερη και η ανεμπόδιστη προσπέλαση όλων των κοινόχρηστων χώρων και κυρίως των πεζοδρομίων, είναι από τα βασικότερα στοιχεία αρχιτεκτονικού σχεδιασμού, τα οποία συνεχώς ξεχνιούνται.


Η στάθμευση των αυτοκινήτων σε χώρους που δεν επιτρέπεται, όπως μπροστά από ράμπες, η στάθμευση των δίτροχων ακόμα και πάνω σε πεζοδρόμια είναι συμπεριφορές ατομικές, που βασίζονται κυρίως σε κακές νοοτροπίες, συνήθειες και έλλειψη αγωγής. Τα προβλήματα αυτά επιδεινώνονται και από την έλλειψη σε κατάλληλους χώρους γι αυτή τη χρήση, παραχωρημένους και οριοθετημένους από την πολιτεία.


Αλλά η εμποδιζόμενη διέλευση και χρήση των πεζοδρομίων εξ αιτίας άστοχων και λανθασμένων ενεργειών της πολιτείας και των τεχνικών υπηρεσιών των δημόσιων οργανισμών δεν επιτρέπει κανένα ελαφρυντικό. 

Δεν είναι δυνατόν σε ένα ήδη στενό και κακοφτιαγμένο υφιστάμενο πεζοδρόμιο να ξεφυτρώνει ξαφνικά μια κολόνα, είτε σήμανσης, είτε φωτισμού, είτε ρεύματος είτε ότι άλλο είναι.

Δεν είναι δυνατόν σε ένα οριοθετημένο πεζοδρόμιο οι μοναδικοί επιτρεπόμενοι επισκέπτες να είναι η χλωρίδα και η πανίδα της περιοχής.
Δεν είναι δυνατόν σε περιοχές εντός σχεδίου πόλεως να λείπουν βασικά στοιχεία υποδομών, όπως αγωγοί ομβρίων, ασφαλτοστρωμένοι δρόμοι και φυσικά πεζοδρόμια.

Δεν είναι δυνατόν με την πρώτη βροχή δρόμοι να μετατρέπονται σε ποτάμια και οι αρμόδιοι να σφυρίζουν αδιάφορα, με πολιτικάντικες υποσχέσεις.
Δεν είναι δυνατόν και δεν είναι επιτρεπτό η πολιτεία, σε όλες τις βαθμίδες της, να κωφεύει και να υποσκάπτει από μόνη της τα θεμέλιά της, προβάλλοντας ένα σορό δυσκολίες και εμπόδια για την υλοποίηση των έργων.

Δεν είναι δυνατόν και δεν είναι επιτρεπτό η πολιτεία, σε όλες τις βαθμίδες της, να εκτελεί έργα μισά που να εξυπηρετούν τμήμα της πόλης ή ακόμα τμήμα του δρόμου και ταυτόχρονα να υποβαθμίζει τη διπλανή γειτονιά ή ακόμα τον υπόλοιπο δρόμο.

Σίγουρα δεν υπάρχει πρόβλεψη ή έστω σκέψη οργανωμένου σχεδιασμού και χωροθέτησης έργων και υποδομών.

Σίγουρα δεν υπάρχει η στοιχειώδης συνεννόηση μεταξύ των αρμοδίων υπηρεσιών για βελτίωση της ποιότητας ζωής.

Σίγουρα η ιδιωτική πρωτοβουλία τρέχει γρηγορότερα από τον κρατικό αραμπά, δημιουργώντας πολλές φορές αρνητικά τετελεσμένα και αναγκαστικές δυσκαμψίες.

Όμως, όλες αυτές οι ενέργειες αποτελούν στοιχεία κακού, ανοργάνωτου και ασυγχρόνιστου αστικού σχεδιασμού. Αποτελούν στοιχεία συννεφιασμένου αρμόδιου μυαλού και τεράστιας γραφειοκρατικής δυσκολίας, που καθιστούν τις πόλεις όπου ζούμε απροσπέλαστες και αφιλόξενες.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου