Τρίτη, 10 Μαρτίου 2015

Graffiti στο Πολυτεχνείο. Βάρβαροι ή καλλιτέχνες;

"Μαύρη μαυρίλα πλάκωσε, μαύρη σαν καλιακούδα". Αυτή την παροιμία έλεγε η γιαγιά μου, όταν έβλεπε κάτι τόσο μαύρο που να μην το άντεχε. Μαύρη είναι η μοίρα μας, μαύρη είναι η νύχτα, τώρα μαύρο και το κτίριο του Πολυτεχνείου Αθηνών στην οδό Πατησίων και Στουρνάρη.

Τα κτίρια του Πολυτεχνείου, που είναι ακόμα και σήμερα, πρωτίστως, χώρος μάθησης και εκπαίδευσης, αποτελούν σημείο αναφοράς για την πόλη της Αθήνας και τη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας. Κατά καιρούς έχουν ταλαιπωρηθεί, έχουν πυρποληθεί, έχουν καταληφθεί από πολλές ομάδες, έχουν γκρεμιστεί κομμάτια τους και έχουν χρησιμοποιηθεί ως πολεμοφόδια στις Αθηναϊκές οδομαχίες. Καμία όμως από αυτές τις ενέργειες δεν είχε το μανδύα της τέχνης. 


Το graffiti θεωρείται από πολλούς τέχνη, μια πινελιά βελτίωσης του γκρίζου αστικού τοπίου, μια έκφραση, μια πρόταση, μια διέξοδος, μια φωνή.
Πραγματικά μπορεί να θεωρηθεί τέχνη μεγάλου μεγέθους και εκπληκτικών αποτελεσμάτων. Είναι τέχνη που μπορεί να ομορφαίνει, να συγκινήσει, να προβληματίσει. Είναι τέχνη με παγκοσμίως διαδεδομένα και γνωστά έργα, όπως το "balloon girl" στο Λονδίνο, τα "ποντίκια" στο Παρίσι από τη δεκαετία του 80, το μεγαλεπήβολο έργο "women are heroes" στο Ρίο ντε Τζανέιρο.
"balloon girl"
Τα ποντίκια
women are heroes
Είναι τέχνη διαδεδομένη και στην Ελλάδα με έργα που ομορφαίνουν, χρωματίζουν και αναδεικνύουν "σκοτεινά" και "άχρωμα" αστικά σημεία.





















Σε αντίθεση με όλα αυτά, τα κτίρια του Πολυτεχνείου αποτελούν από μόνα τους Αρχιτεκτονικά στολίδια. Αποτελούν ανεκτίμητη Αρχιτεκτονική κληρονομιά που οποιαδήποτε άστοχη επέμβαση ή προσπάθεια κάλυψής τους, τους αφαιρεί αίγλη και αρχιτεκτονικό δυναμισμό.

Έχουν ανάγκη κάποιου είδους τέχνης για να αναζωογονηθούν;

Έχουν ανάγκη τόνωσης, βελτίωσης ή αλλαγής των όψεών τους; Και αν ναι ποιος είναι αυτός που το ορίζει;

Νομιμοποιείται ο οποιοσδήποτε "καλλιτέχνης" να χρησιμοποιεί ως καμβά κτίρια μνημεία;

Με το ίδιο σκεπτικό, γιατί δεν χρησιμοποιείται ως καμβάς και η βιβλιοθήκη, η Ακαδημία, η Ακρόπολη; (Το λέω σε υπερβολή)

Το συγκεκριμένο "θέμα" είναι θέμα και αρμόζει στο συγκεκριμένο κτίριο;


Τα κτίρια του Πολυτεχνείου είναι τα χειρότερα, σκοτεινότερα, αθλιότερα κτίρια της κοντινής περιοχής;


Μήπως, απλά, στο συγκεκριμένο γεγονός υπήρξε τεράστια αστοχία στην επιλογή του καμβά;


Μήπως οι εκτελεστές είχαν έλλειψη αγωγής και πολιτισμού, έλλειψη ιστορικής γνώσης και μνήμης; 


Και τελικά, εκείνοι που δεν ξεχωρίζουν τα σημαντικά, αξιόλογα κτίρια της πόλης τους, εκείνοι που δεν έχουν την ευθιξία να προστατέψουν τα μνημεία, να διατηρήσουν και να αναδείξουν μια άλλη μορφή τέχνης, την Αρχιτεκτονική, καλώς καλούνται ή προσφωνούνται  "καλλιτέχνες" ή απλά  πρόκειται για "βάρβαρους";

---------------------------
Οι φωτογραφίες είναι αλιευμένες από το διαδίκτυο. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου