Σάββατο, 2 Μαΐου 2015

Φιλόξενες πόλεις.




Αυτές οι λίγες σκέψεις έρχονται σε συνέχεια ενός προηγούμενου άρθρου, το "Αφιλόξενες πόλεις" και σε αντιδιαστολή με αυτό, θα ήθελα να στιγματίσω το γεγονός πως με απλές και έξυπνες κινήσεις από τους αρμόδιους φορείς, παρασέρνοντας και την ιδιωτική πρωτοβουλία, ίσως μια πόλη να γίνει φιλόξενη.

Τελικά υπάρχουν πόλεις φιλόξενες;

Η απάντηση είναι πως ναι. Υπάρχουν.

Πρόσφατα επισκέφτηκα μία. Οι εντυπώσεις μου ήταν άριστες. Άριστες διότι αισθάνθηκα πως η πόλη ήθελε να κρατήσει τον κόσμο της, ήθελε να αναδείξει την ομορφιά της, ήθελε να προσφέρει ανάσες. Δεν ξέρω εάν οι κάτοικοι κάνουν την πόλη ευχάριστη ή η πόλη προσφέρει ευχάριστη διαμονή από μόνη της. Ίσως, υπάρχει μια αλληλοεξυπηρέτηση, ένας αλληλοσεβασμός. Ίσως, υπάρχει σωστός καταμερισμός υποχρεώσεων και δικαιωμάτων.

Αρχικά, άριστη εντύπωση προκάλεσε η ύπαρξη δικτύων ποδηλατοδρόμων, με διαφορετική διαγράμμιση, οριοθέτηση, ακόμα και διαφορετικό φωτεινό σηματοδότη. Όλη η πόλη κινείται πάνω σε ένα ποδήλατο. Συνεπώς, τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν είναι ελάχιστα. Η ύπαρξη τόσων πολλών ποδηλάτων οδήγησε στην ανάγκη χωροθέτησης, οργάνωσης και υλοποίησης χώρων στάθμευσης.



Στη συνέχεια, υπάρχουν αρκετοί ελεύθεροι υπαίθριοι χώροι, που προσφέρονται για παιχνίδι, περίπατο και ψυχαγωγία. Βοηθάει, βέβαια, και το ανάγλυφο του εδάφους, αλλά το όλο κλίμα, το όλο περιβάλλον συνηγορούν στην αξιοποίηση, δημιουργία, περιποίηση και συντήρηση των ανοιχτών ακαλύπτων χώρων. Αλλάζουν την ψυχολογία των πολιτών και βοηθούν στο να διασχίζουν καλύτερα, ευκολότερα και διασκεδαστικότερα τον αστικό ιστό.

Πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν στον αστικό ιστό!




Αρχικό μέλημα είναι και παραμένει η προστασία του περιβάλλοντος, η αναβάθμιση και η διατήρηση του φυσικού τοπίου. Η βόλτα σε πάρκα και άλση με έφερε μπροστά σε μια έκπληξη. Ένα μεγάλο κλαρί έχει γείρει και κλείνει το μονοπάτι. Το μονοπάτι χρησιμοποιείται αποκλειστικά από πεζούς ή ποδηλάτες, από ανθρώπους που γυμνάζονται και τρέχουν. Δεν υλοποιήθηκε η εύκολη λύση, δηλαδή να κοπεί το κλαρί. Προτιμήθηκε να υποστυλωθεί, να διατηρηθεί και να αποτελέσει αξιοπερίεργο και αξιομνημόνευτο δείγμα πολιτισμού και αστικού σχεδιασμού.

Ένα ακόμα πολύ σημαντικό και χαρακτηριστικό στοιχείο για μια φιλόξενη πόλη είναι και το δομημένο περιβάλλον της.

Πόλη χωρίς ούτε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο, ούτε ένα ερείπιο θα έπρεπε να είναι άραγε αξιοσημείωτο γεγονός;
Θα έπρεπε να αποτελεί τουριστική ατραξιόν;

Φυσικά και όχι. Η κάθε πόλη που σέβεται τον εαυτό της θα έπρεπε να προσφέρει ένα υγιεινό περιβάλλον και ενδιαφέρον αστικό δομημένο τοπίο. Ακόμα και οι επισκευές των υφιστάμενων κτιρίων πληρούν όλες τις σύγχρονες μεθόδους για την ασφάλεια και την υγιεινή. Γύρω από το υπό επισκευή κτίριο τοποθετούνται μεταλλικές σκαλωσιές με στηθαία ασφαλείας, με μεταλλική κλίμακα ικανού πλάτους, με διαφορετικούς χρωματισμούς για καλύτερη σήμανση και στο τέλος προστατευτικές λινάτσες για προστασία από πτώση αντικειμένων.





Μια φιλόξενη πόλη δίνει προτεραιότητα στην κίνηση των ατόμων με μειωμένη ικανότητα, εύκολη πρόσβαση στους κοινόχρηστους χώρους για τις οικογένειες και για τα παιδικά καρότσια. Προσαρμόζει στα πεζοδρόμια ράμπες πρόσβασης ικανής κλίσης και ικανού πλάτους για την εύκολη μετακίνηση. Φυσικά, η κατάσταση των πεζοδρομίων είναι σε άριστη κατάσταση, χωρίς ίχνος φθοράς, κακομεταχείρισης και κακοτεχνιών.

Μια φιλόξενη πόλη δεν δημιουργείται από παρθενογένεση. Θέλει όραμα, θέληση, προσπάθεια και πολύ αγάπη για την πόλη και τους κατοίκους της. Θέλει ανθρώπους συνεργάσιμους, θέλει ανοιχτά μάτια, αφτιά και καρδιά.

Φυσικά χρειάζονται και χρήματα και λιγότερη γραφειοκρατία...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου